TIERNAKOIRAT

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Kuningas Herodes = Reiska
Murjaanien kuningas = Papu
Knihti, Herodeksen palvelija = Jutta, koska Ruska ei suostunut
Mänkki, tähdenpyörittäjä = Plättä

 

                   310564.jpg

Jutta tiedustelee ovelta: "Saako tulla laulamaan?"
Ja vaikkei saa lupaa niin astuvat silti sisään ja käyvät riviin laulamaan:

"Hyvää iltaa, hyvää iltaa
itse kullekin säädylle,
sekä isännil että emännil,
jokaiselle kuin talossa on.
Ja me toivotam, ja me toivotam
onnellista ja hyvää joulua,
ja sitä taivaallista ystävyyttä,
joka meidän kaikkeimme ylitse käy."

Reiska kulkee edestakaisin Jutan ja Papun välistä. Laulaa samalla:

Reiska:

"Reinodes hän se ajoi jäniksiä ja kettuja

Siihen asti kun hän tuli jänismetsiltä kotiin..

Siihen asti kun hän tuli Pakkasaamujen tykö."

 

Reiska: Kuningas Reinodes olen minä!

Papu: Jaa, minä tykkään että sinä et ole mikään kuningas vaan yksi styranki.

Reiska: Jaa, minä tykkään, etten minä ole mikään styranki, vaan kuningas Reinodes, joka kannan beaglejen mainetta minun esi-isäini jälkeen. Hoo, miksi olet noin musta?

 

Papu kulkee kuten äsken Reiska ja laulaa:

"Hoo, jos minä olen musta, olen minä kaikille tunnettu.

Hoo, jos minä olen musta, olen minä rannoilla kaivattu.

 Yksi viisas ja innokas sorsastus rannoilta."

 

Reiska: Hoo, vaikka sinä kuinka olet yksi viisas ja innokas sorsarannoilta, pitää sinun lankeeman minun eteeni makuulles ja aneleman minua.

Papu: Ei, vaan Jutta!

Reiska: Sinä, taikka sun henkes.

 

Papu vaipuu maahan. Reiska asettaa tassunsa tämän lavalleen. Muut paitsi Papu laulaa:

"Katsokatte nyt tuota labradorinnoutajaa,

 kuinka sen pitää anoileman Reinoodesta

 ja lankeeman hänen etehensä polovillensa

 ja lankeeman hänen etehensä polovillensa."

Papu nousee, muut jatkavat toisen säkeistön:

"Nyt te ootta nähäneet tuon labradorinnoutajan,

kuinka sen piti anoileman Reinodesta

ja lankeeman hänen etehensä makuullensa

 ja lankeeman hänen etehensä makuullensa."

 

Plättä: Menkää Ketunperälle Suomen maan Raahen kaupunkiin. Siellä te löydätte kesällä syntyneen poikalapsen potkuhousuissa sitterissä, jota Heikkiset vartioivat beaglein kanssa.

 

Plättä pyörittää kaiken aikaa tähteään. Kaikki laulavat:

"On lapsi syntynyt meille

ja Kalle nimeltään hän.

Hänestä kaverin löysin,

ja makupalat myös.

Hän on se mamman poika

mi maailmaa pyrittävi,

vaan ehkä hänen temput

myös tullaan muistamaan."

 

"Plättä se kulukeepi

pohjoisessa maassa,

pohjoisessa maassa…" (häipyy paikalta)

           310566.jpg           

 

Loppuosa esityksestä jää esittämättä kun Plättä poistuu kesken kaiken.

 

Jutta:

"Me emme ole tulleet millään viekkauvella emmekä vääryydellä teijän kotteihinne laulamaan, vaan teijän oman uteliaisuutenne takia. Olemme laihoja koiria ja pyyvämme makkaraa"

Papu:

"Ja Plätälle kotipakettiin."

 

Muut laulavat ja Jutta syö makkarat.

"Kiitos olkohon, kiitos olkohon

teidän makkaroiden edestä.

Ja me toivotam´ ja me toivotam´

Onnellista ja hyvää joulua!"

 

Koirat kumartavat syvään (paitsi Jutta syötyään ne makkarat) ja poistuvat paikalta.

 

Toivotamme kaikille oikein maukasta ja lahjarikasta joulun aikaa!